- Environment,
- Creative Economy,
- MSME,
- Information Technology,
- Community Service
Copyright (c) 2023 Rita Ambarwati, Wiwik Sulistiyowati, Izza Anshori, Anggitha Listyo Utomo, Nur Aniqotus Zanubah, Shinta Nuriyanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This scientific article presents the outcomes of a community service initiative in Sumbergedang Village, Pandaan District, Pasuruan Regency, aimed at instilling a culture of environmental care and nurturing the creative economy. The study implemented various work programs, including the development of Information Technology-Based Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). Employing a mixed-methods approach, the research demonstrated significant improvements in people's motivation to create a cleaner and more comfortable environment while bolstering the growth of the community's creative economy. The implications of this study highlight the potential for similar interventions to drive positive environmental and economic changes in rural communities worldwide.
Highlights:
- Development of Information Technology-Based MSMEs: The study focuses on leveraging modern technologies to support the growth of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in the community.
- Environmental Stewardship: The initiative aims to instill a sense of responsibility and care for the environment among the residents of Sumbergedang Village.
- Nurturing Creative Entrepreneurship: The project fosters an environment that encourages innovation and creativity, leading to the development of the community's creative economy.
Keywords: Environment, Creative Economy, MSME, Information Technology, Community Service
References
- O. Arifudin, U. Wahrudin, F. D. Rusmana, and R. Tanjung, “Pendampingan UMKM Dalam Meningkatkan Hasil Produksi Dan Hasil Penjualan Opak Makanan Khas Jawa Barat,” J. Karya Abdi Masy., vol. 4, no. 2, pp. 313–322, 2020.
- Y. Oktafiah, S. Hastari, and D. L. R, “Peningkatan Pemberdayaan Umkm Dan Pengembangan Lahan Inovasi Melalui Ekonomi Kreatif Di Kelurahan Petamanan Kota Pasuruan,” J-ABDI J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 8, pp. 5697–5704, 2023.
- R. J. Naimah, M. W. Wardhana, R. Haryanto, and A. Pebrianto, “Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM,” J. IMPACT Implement. Action, vol. 2, no. 2, p. 39, 2020.
- I. Tahyudin, B. I. Syafiq, and B. B. Santoso, “Inovasi Promosi Kerajinan ‘Sandal Bandol’ Sebagai Oleh-Oleh Unik Untuk Pengunjung Hotel di Kabupaten Banyumas Melalui E-Katalog,” ABDIMAS ALTRUIS J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 1, pp. 14–20, 2021.
- C. Widiawati, D. Kusumaningtyas, and Suliswaningsih, “Pendampingan Usaha Rumahan Menjadi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM),” Soc. J. Pengabdi. dan Pemberdaya. Masy., vol. 2, no. 1, pp. 1–7, 2021.
- M. S. I. Waqfin, S. R. Wulandari, F. M. Tifliya, S. Indrayani, W. Wahyudi, and M. K. Roziqin, “Penerapan Digital Marketing Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan pada UMKM di Desa Kepuhdoko Jombang,” Jumat Ekon. J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 3, pp. 155–159, 2021.
- M. Astuti and R. Nurdin, “Pendampingan digital marketing untuk pengembangan desa wisata menggunakan media sosial di dusun Turunan Girisuko Panggang Gunungkidul,” KACANEGARA J. Pengabdi. pada Masy., vol. 5, no. 1, 2022.
- A. Suryono, Y. D. Rahayu, M. A. Winasis, and M. F. N. Murod, “E-Katalog dalam Pemasaran Barang/Jasa Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dalam Masa Pandemi Covid-19,” J. Community Dev., vol. 2, no. 2, pp. 66–69, 2021.
- T. Rachmawati, R. Lestari, F. A. Kamandanu, and D. Syahrobi, “Edukasi Pelaku UMKM Wisata Pantai Minang RUA sebagai Upaya Mewujudkan Sustainable Tourism,” J. Pengabdi. Dharma Wacana, vol. 2, no. 2, pp. 27–34, 2021.
- A. Machfuzhoh, . L.-, and I. U. Widyaningsih, “PELATIHAN PEMBUKUAN SEDERHANA BAGI UMKM MENUJU UMKM NAIK KELAS DI KECAMATAN GROGOL,” J. Pengabdi. dan Peningkatan Mutu Masy., vol. 1, no. 2, 2020.
- S. Mariam and A. Haeba Ramli, “Pengenalan Digital Marketing E-Katalog bagi UMKM Binaan Jakpreneur,” J. Komunitas J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 5, no. 1, pp. 74–83, 2022.
- A. Widodo et al., “Workshop Dan Pelatihan Pembuatan E-Katalog Sebagai Media Penjualan Online Dan Cloud Application Untuk Umkm Saat Wfh Covid-19,” Charity, vol. 5, no. 1, p. 1, 2022.
- J. A. Putra and S. Rahayu, “Pendampingan Implementasi Serta Edukasi Sistem Informasi e-Katalog Berbasis Website Pada Industri Kerajinan Batu Sanggar Ananta, Magelang, Jawa Tengah.,” ADARMA, vol. 9, no. 1, pp. 18–24, 2022.
- T. Kristianti, W. Aryanto Balol, and P. Puspitasari, “Pelatihan Jaringan Digital Marketing Sebagai Sarana Penunjang Pemasaran Produk UMKM di Desa Sukopuro, Jabung, Kabupaten Malang Jawa Timur,” AJAD J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 1, pp. 21–28, 2022.
- R. Martini, F. Febrianty, and A. A. G. Sepriansyah, “Peningkatan Kemampuan dan Keterampilan Digital Marketing pada Kelompok UMKM Pengrajin Komunitas Sumsel Crafters Palembang,” IKRA-ITH ABDIMAS, vol. 5, no. 3, pp. 97–106, 2022.