Sustainable Business Development of Village Enterprises: Pembangunan Bisnis Berkelanjutan untuk Usaha Desa
Published 2025-06-23
Keywords
- BUMDes,
- Business Strategy,
- Rural Development,
- Digital Economy,
- Sustainability
Copyright (c) 2025 Fadya Salsabilla, Isnaini Rodiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
General Background: Village-Owned Enterprises (BUMDes) contribute to rural economic transformation through entrepreneurship and innovation. Specific Background: BUMDes development often faces obstacles such as limited managerial competence and weak strategic planning. Knowledge Gap: Few studies explore comprehensive development models that align business innovation with local potential. Aims: This study aims to examine development strategies implemented by BUMDes in enhancing local economic welfare. Results: The findings reveal that effective business unit diversification, market linkage expansion, and digital marketing increase BUMDes competitiveness and community income. Novelty: The study proposes a participatory business model emphasizing collaboration between government, youth, and local entrepreneurs. Implications: Policy strengthening, digital adaptation, and community participation are essential to achieve sustainable BUMDes growth.
-
Highlights:
-
Diversified units enhance BUMDes competitiveness.
-
Digital tools expand rural business reach.
-
Collaboration accelerates local economic resilience.
References
- [1] A. Jepri, P. Studi, A. Publik, U. T. Tunggadewi, K. Ekonomi, and P. Desa, “Strategi Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat dalam Upaya Mewujudkan Kemandirian Ekonomi Melalui BUMDes Program Pasar Desa,” Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, vol. 8, no. 4, pp. 303–310, 2019.
- [2] F. M. A. Daicy and J. M. Ruru, “Peran Pemerintah Desa dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat di Desa Ranolambot Kecamatan Kawangkoan Barat,” Jurnal Administrasi Publik, vol. 6, no. 95, pp. 30–36, 2020.
- [3] J. Iskandar, Engkus, F. T. Sakti, N. Azzahra, and N. Nabila, “Strategi Pengembangan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Desa,” Dialektika: Jurnal Ilmu Sosial, vol. 19, no. 2, pp. 1–11, 2021, doi: 10.54783/dialektika.v19i2.1.
- [4] R. W. Lukmawati and E. H. Fanida, “Strategi Pengembangan Unit Usaha oleh Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) di Desa Kebonagung Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo,” Publika, vol. 11, no. 3, pp. 2019–2034, 2023, doi: 10.26740/publika.v11n3.p2019-2034.
- [5] U. Pattimura, K. Ambon, and P. Maluku, “Wewenang dan Kinerja Penjabat Kepala Desa dalam Pembangunan Negeri Ureng Kecamatan Leihitu Kabupaten Maluku Tengah,” Jurnal Ilmu Sosial dan Pemerintahan, vol. 2, no. 2, pp. 1188–1194, 2023.
- [6] K. Fitriska, “Strategi Pengembangan Badan Usaha Milik Desa dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Desa Lancang Kuning Kecamatan Bintan Utara,” Jurnal Administrasi Publik dan Pembangunan, vol. 5, no. 2, pp. 29–34, 2017.
- [7] Abdurrohman, A. F. Salam, D. Fitrianingsih, I. Riyanto, and M. A. E. Taufik, “Manajemen Bisnis bagi Pengelola BUMDes Kabupaten Pandeglang,” Kaibon Abhinaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 3, no. 1, pp. 30–35, 2020, doi: 10.30656/ka.v3i1.2578.
- [8] E. Triyo, Haryono, and Irwantoro, “Strategi Inovasi Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) dalam Meningkatkan Potensi dan Kesejahteraan Ekonomi Masyarakat Desa (Studi pada BUMDes Mandiri, Desa Morobakung, Kecamatan Manyar, Kabupaten Gresik),” Cakrawala: Jurnal Ilmu Sosial, vol. 14, no. 2, pp. 172–182, 2020, doi: 10.32781/cakrawala.v14i2.353.
- [9] H. Suprapto, “Analisis Strategi Pemasaran dalam Menghadapi Persaingan Antar Jasa Penginapan di Kota Lamongan (Studi pada Hotel Mahkota Lamongan),” Jurnal Manajemen dan Pemasaran, vol. 4, no. 3, p. 1049, 2019, doi: 10.30736/jpim.v4i3.271.
- [10] I. Permatasari, R. Mulyawan, and A. Taryana, “Strategi Pemerintah Kabupaten Bandung dalam Peningkatan Kinerja Aparatur Sipil Negara melalui Aplikasi E-Office (Studi pada Kecamatan Cicalengka Tahun 2022),” Jurnal Administrasi Pemerintahan, vol. 4, no. 1, pp. 117–119, 2024.
- [11] I. Artikel, “Strategi BUMDes dalam Pengembangan Pariwisata di Wisata Bahari Tlocor,” Jurnal Administrasi dan Kebijakan Publik, vol. 5, no. 1, pp. 1–14, 2017.
- [12] V. P. Ramadani and H. Sukmana, “The Sumber Lestari Village-Owned Enterprise Strategy in Developing Sumber Dhuwur Tourism Object,” Jurnal Pengembangan Pariwisata dan Ekonomi Desa, 2023.
- [13] S. C. Kirana, J. K. H. A. Dahlan, K. Ciputat, and K. T. Selatan, “Strategi Penerapan Reformasi Birokrasi pada Sekretariat Jenderal Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil Menengah Republik Indonesia,” Jurnal Administrasi Publik Modern, vol. 2, no. 3, 2024.
- [14] H. Sa, I. U. Choiriyah, and B. Desa, “Community Participation in Compilation of Village Mid-Term Development Plans (RPJM-Des) in Kedungbanteng Village, Tanggulangin District, Sidoarjo Regency,” Jurnal Pembangunan dan Pemberdayaan Desa, vol. 12, no. 1, 2024.
- [15] R. P. Pratama, A. Rahman, J. K. H. A. Dahlan, K. Ciputat, and T. Selatan, “Strategi Komite Olahraga Nasional Indonesia dalam Peningkatan Prestasi Cabang Olahraga Futsal di Kota Tangerang Selatan,” Jurnal Keolahragaan dan Manajemen Olahraga, no. 4, pp. 270–283, 2024.
- [16] S. Adinia, I. U. Choiriyah, P. Studi, A. Publik, and U. M. Sidoarjo, “Strategi Program Ketahanan Pangan dalam Menanggulangi Stunting di Desa Ketapang Kecamatan Tanggulangin,” Jurnal Kebijakan dan Inovasi Publik, vol. 13, no. 1, pp. 148–167, 2024.
- [17] D. Lasari and H. Ali, “Strategi Pengelolaan Data Terpadu Kesejahteraan Sosial (DTKS) dalam Penyaluran Bantuan Sosial pada Dinas Sosial Kabupaten Agam,” Jurnal Administrasi Publik dan Kebijakan Sosial, vol. 9, no. 1, pp. 12–22, 2024.
- [18] F. Angelica and H. S. Nugroho, “Manajemen Strategis Desa Wisata Surajaya dalam Peningkatan Ekonomi Masyarakat,” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik, vol. 1, pp. 730–739, 2023.