- Msmes,
- Business Legality,
- Digital Branding,
- Local Economy,
- Mentoring Socialization
Copyright (c) 2024 Anis Khoirin Hayati, Sofi Intan Febrianti , Dewi Nurus Silmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
MSMEs are an important part of the Indonesian economy. In Penatarsewu Village, MSMEs excel with products such as smoked fish and herbal medicine. However, many MSMEs do not yet understand the importance of business legality, such as NIB and Halal Certificates, so that their access to a wider market is hampered. In response to this, the KKN-T Team 24 of the Muhammadiyah University of Sidoarjo provided assistance to MSMEs. They helped business actors understand the importance of legality, branding, and provided socialization. As a result, several MSMEs succeeded in obtaining NIB, assisting in registering Halal Certificates, and updating branding such as logos and packaging. In addition, they also created social media accounts and websites as a means of promotion. With this support, MSMEs are expected to grow more rapidly and support the village economy.
References
- M. Ichsan and N. S. Putri, “Peningkatan Kualitas Produk UMKM Kaidah Snack Melalui Digital Marketing , Upgrading Kemasan , dan Legalitas Produk Improving The Quality of Snack MSME ’ s Products Through Digital Marketing , Packaging Upgrading , and Product Legality,” vol. 4, no. 1, pp. 18–23, 2024, doi: 10.30997/almujtamae.v4i1.11663.
- K. W. Mas’udah et al., “Pendampingan UMKM dalam Meningkatkan Branding dan Legalitas di Desa Pulosari,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, pp. 185–197, 2022.
- S. Al Farisi, M. I. Fasa, and Suharto, “Peran Umkm (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat,” J. Din. Ekon. Syariah, vol. 9, no. 1, pp. 73–84, 2022, doi: 10.53429/jdes.v9ino.1.307.
- D. Haryani, “Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Terhadap Pengembangan Usaha Anyaman Rumbai Di Desa Sidang Mas Banyuasin Iii Kabupaten Banyuasin,” Jiads, vol. 17, no. 2, pp. 53–54, 2022.
- N. Harini, D. Suhariyanto, I. Indriyani, N. Novaria, A. Santoso, and E. Yuniarti, “Pendampingan Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Perekonomian Desa,” Amalee Indones. J. Community Res. Engagem., vol. 4, no. 2, pp. 363–375, 2023, doi: 10.37680/amalee.v4i2.2834.
- R. Rambe, G. Ramadhani, and T. F. Akmala, “Peran Umkm Dalam Meningkatkan Perekonomian Dan Kesejahteraan Masyarakat,” J. Neraca Manajemen, Ekon., vol. 3, no. 2, pp. 81–90, 2023.
- S. Rahayu, I. P. G. Diatmika, and W. Haryadi, “Analisis Potensi Wisata Kuliner Dalam Mendukung Perekonomian Umkm Pesisir Saliper Ate Di Kabupaten Sumbawa,” J. Ris. Kaji. Teknol. dan Lingkung., vol. 5, no. 1, pp. 01–08, 2022, doi: 10.58406/jrktl.v5i1.954.
- S. Indrawati and A. F. Rachmawati, “Edukasi Legalitas Usaha sebagai Upaya Perlindungan Hukum bagi Pemilik UMKM,” J. Dedik. Huk., vol. 1, no. 3, pp. 231–241, 2021, doi: 10.22219/jdh.v1i3.17113.
- F. N. R. Budiarto et al., “Pendampingan Pembuatan Nomor Induk Berusaha ( NIB ) dalam Rangka Pengembangan UMKM Desa Ngampungan,” KARYA UNGGUL J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 116–124, 2022.
- P. Indonesia, “UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 33 TAHUN 2014 TENTANG JAMINAN PRODUK HALAL DENGAN,” Cekindo.com.
- Nurul Zairina and Zaenal Wafa, “Penguatan Legalitas Usaha dan Digitalisasi pada UMKM di Kecamatan Sedayu,” J. Pengabdi. Kpd. Masy. Nusant. , vol. 4, no. 4, pp. 4121–4128, 2023.
- B. Setiawan and A. Fadillah, “Pendampingan Penerapan Strategi Promosi Berbasis Digital Bagi UMKM Di Wilayah Kota Bogor,” J. Abdimas Dedik. Kesatuan, vol. 1, no. 1, pp. 29–36, 2020, doi: 10.37641/jadkes.v1i1.320.
- R. Anugrah et al., “Penerapan Branding Produk Dan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Umkm,” Community Dev. J. J. Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 740–746, 2022, doi: 10.31004/cdj.v3i2.4702.
- A. H. Asyrafi, I. M. Hendrati, and W. Wardaya, “Pendampingan Legalitas Usaha Untuk Mendukung Perkembangan UMKM Kampung Madani Di Kelurahan Jagir Kota Surabaya,” vol. 4, no. 4, pp. 127–135, 2024.
- U. Rahmah and E. Iryanti, “Optimasi Upaya Pendampingan UMKM untuk Meningkatkan Branding UMKM Iborajut,” J. Has. Kegiat. Pengabdi. Masy. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 98–105, 2023.
- D. S. Fuadi, A. S. Akhyadi, and I. Saripah, “Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial,” Diklus J. Pendidik. Luar Sekol., vol. 5, no. 1, pp. 1–13, 2021, doi: 10.21831/diklus.v5i1.37122.
- D. Satria, C. R. Indraswari, and M. R. Purwanto, “Digitalisasi Data dan Roadmap Pengembangan IKM (Industri Kecil dan Menengah) di Kabupaten Tuban,” J. Inov. Pengabdi. dan Pemberdaya. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 571–580, 2023, doi: 10.54082/jippm.195.